Secretariaat:  tel. 0182-393461 E-mail. info@geraldstichting.nl  Rabobank, Reeuwijk 30 98 70 720  K.v.K  R’dam Kant. Gouda 24312597

Onderwijs

De Lahu’s zijn overwegend analfabeet. Ook in het dorpje Huai Nam Rin. Pas de laatste jaren laten de ouders hun kinderen naar de lagere school gaan. De noodzaak echter van verdere studie wordt vaak niet ingezien. Een oorzaak hiervoor is wellicht dat het erg moeilijk voor hen is om werk te vinden, ook al zijn ze geschoold.

In een Thais dorpje, een paar km van Huai Nam Rin, is een lagere school. Deze school telt ± 200 leerlingen, waarvan ongeveer 80% Lahu. Er wordt veel gespijbeld door gebrek aan discipline en motivatie. De kinderen krijgen een eenvoudige lunch, maar moeten zelf de rijst meenemen.

Voor het voortgezet onderwijs is men aangewezen op scholen ver buiten het dorp. Dat betekent dat de kinderen op school moeten overnachten. De kosten per leerling zijn ca. 225 Euro per jaar. Dit is door de ouders niet of nauwelijks op te brengen.

Het is dan ook moeilijk ouders en kinderen ervan te overtuigen dat verdere studie belangrijk is. Op de akkertjes en thuis zijn ze direct inzetbaar en soms trouwen vooral de meisjes al op zeer jonge leeftijd, soms direct na de lagere school.

De Gerald Stichting sponsort leerlingen op de volgende scholen:

• Kenneth McKenzie Christian Highschool in Lampang
  • Chiang Mai College of Agriculture and Technology in Chiang Mai
  • Mae Chae Dee Highschool in Mae Kha Chan
  • Boromarajonani College of Nursing in Chiang Mai

Een Thais–Filippijns echtpaar begeleidt geheel vrijwillig het scholenproject.

Laatst bijgewerkt op: 1-11-2008 Copyright © 2008 Gerald Stichting, Reeuwijk