Secretariaat:  tel. 06-53961690 E-mail: janedesauvage@gmail.com  Rabobank Gouwestreek, NL65 RABO 0309 8707 20  K.v.K  R’dam Kant. Gouda 24312597

Gezondheid

Het Lahu dorpje Huai Nam Rin ligt ongeveer 7 km van de weg Chiang Mai – Chiang Rai. De weg die naar het dorp leidt is een slecht onderhouden zandweg. Deze is in de regentijd bijna onbegaanbaar. Een paar km voor Huai Nam Rin ligt een Thais dorpje. Eens per week houdt een arts hier een soort spreekuur. Ook de Lahu’s uit Huai Nam Rin kunnen hiervan gebruik maken. Het probleem is echter dat men het uit schroom niet doet.

De Gerald Stichting heeft enkele gediplomeerde verpleegkundigen bereidt gevonden eens per twee maanden het dorp te bezoeken en een uitgebreid spreekuur te houden. Met een volgeladen ‘stationwagen’ gaat men ‘morgens op pad en komt ’s avonds laat thuis.

Het vroegere huis van Gerald Jan Rohmensen is ingericht als een soort medisch centrum, compleet met stromend water, meubilair en een koelkast voor de medicijnen.

Van hieruit kunnen dan gerichte acties worden gehouden om:

• voorlichting te geven over hygiëne, gezondheid, drugs en aids;
  • vitaminen en andere eenvoudige middelen tegen allerlei dagelijks voorkomend ongerief te verschaffen;
  • vroegtijdig ziektes te onderkennen, zoals tyfus, schurft, malaria, aids etc.;
  • medische klachten te behandelen.

Dat de behoefte groot is blijkt uit een gemiddeld bezoekersaantal van 80 patiënten. Beide verpleegkundigen hebben dan een drukke en vermoeiende dag achter de rug.

Laatst bijgewerkt op: 31-05-2015 Copyright © 2015 Gerald Stichting, Reeuwijk